Neděle, 15.06.2025, 13:53

Časopis KOLONA

Main | Registrace | Login
Vítejte Guest
RSS
Kategorie
Ústavní výchova [2] KOLONA, občanské sdružení [3] Převzaté články [33]
Statistics

On-line celkem: 1
Hostů: 1
Uživatelů 0
Login form
Vyhledat
Kecátko
200
Spřátelené stránky
  • Create a free website
  • Online Desktop
  • On-line hry
  • Video Tutorials
  • All HTML Tags
  • Browser Kits
  • Články


    Main » Články » Převzaté články

    Nenechávejte žáky propadat a nabídněte doučování nebo letní školu, radí Česku OECD



    Špatné známky mohou být často předzvěstí hlubšího problému. „Často za tím stojí špatné rodinné zázemí, špatné sociální podmínky, nezájem rodičů o to, aby se se situací něco dělalo," vysvětluje ředitelka pražské základní školy Jiřího Gutha-Jarkovského Jitka Kendíková. 

    Ve škole prý vedou učitele k tomu, aby dětem pomáhali během celého školního roku. Nápad školských komisařů z OECD se jí proto moc nezamlouvá. 
    „Vzděláváme třeba děti s autismem, tak hledáme nějaká řešení – takovou cestou může být třeba to, že pro tyto děti škola zavede slovní hodnocení a tím se vlastně vyhne problému propadání. Mně se to úplně nelíbí, protože si myslím, že děti potřebují odpočinek a že prázdniny jsou pro ně i motivační záležitostí," míní ředitelka. 

    „Nehledě na to, že každá škola má jiný vzdělávací program. Takže si nedovedu představit, že by děti ze čtyř škol jely na letní školu a v jedné 4. třídě by se braly antické dějiny, ve druhé 4. třídě by se braly husitské války," přidává další argument Václava Masáková, která řídí pražskou pedagogicko-psychologickou poradnu. 

    Podobně to vidí například i ředitelka pražské základní školy Eden Jana Churáčková. Obava z propadnutí je podle ní pro některé žáky tou poslední možnou motivací, proč si potřebné vědomosti doplnit. 

    „Každý učitel, když chce někoho nechat propadnout, si doufám vždycky položí otázku, jestli on a škola udělali všechno, co bylo možné udělat a jestli byly vyčerpány všechny možnosti. Pokud tomu tak není, tak je to velmi často příčina na straně žáka," tvrdí Churáčková. 

    Naopak podle dětského psychologa a pedagoga Univerzity Karlovy Václava Mertina propadnutí žákům nijak nepomůže, naopak je může demotivovat od dalšího studia. 

    „Opakování může mít smysl na prvním stupni, v první nebo druhé třídě, kde se jedná o otázku nezralosti. Ale ve vyšších ročnících to bývá častěji spíš kontraproduktivní. Z hlediska výsledků to žádný velký efekt nepřinese a řekl bych dokonce, že z hlediska dalšího celoživotního vzdělávání to spíš dítě otráví," říká psycholog. 

    Změna se nechystá 

    Stejnou třídu muselo například před šesti lety opakovat 7600 dětí, loni jich bylo o tisíc méně. Podle analytičky Michaely Kleňhové z ministerstva školství je vývoj daný zákonem. 

    „Vzhledem k tomu, že žáci mohou opakovat jenom jednou na prvním i druhém stupni, tak je situace poměrně stabilní, co se týče podílu opakujících žáků. V současné době na prvním stupni opakuje zhruba 0,6 procenta žáků, což je poměrně nízké číslo. Na druhém stupni se jedná o 1,1 procento," uvádí Kleňhová. 

    Ministerstvo proto na stávající legislativě nehodlá nic měnit. Chce ale například posílit školská poradenská pracoviště, která pomohou vyrovnat rozdíly ve výsledcích žáků. 


    Zdroj: http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/nenechavejte-zaky-propadat-a-nabidnete-doucovani-nebo-letni-skolu-radi-c
    Category: Převzaté články | Added by: Jakub (04.08.2012)
    Views: 159 | Rating: 0.0/0
    Total comments: 0
    Only registered users can add comments.
    [ Registrace | Login ]
    Copyright MyCorp © 2025
    Create a free website with uCoz